sbellak.blogg.se

Review - Tjänst 2 - Caroline Jensen

Publicerad 2012-12-19 12:24:00 i Allmänt,

Bra inledning med en snabb informationsfilm om hur Twitter fungerar och ser ut, videon fungerar bra då du även i ditt första textinlägg går igenom övrig relevant information om Twitter, så som hur många aktiva användare som finns globalt respektive nationellt i Sverige och även stryker under att Twitter är en mikroblogg där man förväntas skriva inlägg på 140 tecken. Ett bra val av dig att även i ditt fotoalbum visa tydligt med bilder bland annat hashtags, Long Tweets och twubs, tillsammans med din förklarande text till varje bild blir informationen tydlig att ta till sig. Det enda negativa med att använda sig av bilder och sidtext på detta sett är att din text inte blir lika flytande, vilket kan göra att man som läsare uppfattar informationen som hackig.

Som jag förstod det så inriktar du dig på marknadsföringen som sker på Twitter. Jag hade därför föreslagit att du hade haft två inlägg om marknadsföring och korta ner de två inläggen om vad Twitter är och hur det fungerar till ett inlägg.

Din text angående marknadsföring på Twitter tycker jag får med mycket bra information om vilka val man som företag har när man går ut på Twitter, så som företagssida och Promoted Tweets. Vad jag saknar i din text är de risker som finns när du som företag placerar dig på en social plattform, så som Twitter. Ett exempel på detta är när hamburgerkedjan Mc Donalds startade en kampanj på Twitter som gick ut på att gäster, under hashtagen #McDstories skulle berätta sina bästa minnen och upplevelser från sitt restaurangbesök. Hashtag-kedjan blev dock misslyckad då Twitteranvändare som började skriva negativa omdömen och rykten (Deninno 2012). Även Starbucks har nyligen haft en liknade, misslyckad kampanj som du kan vara intressant att läsa om (Morsé 2012). Genom att skriva om risker kan du också ge förslag på hur man som företag undviker risker som dessa.

I min tjänst 2 skriver jag bland annat om hur Twitter använder sig av intressebaserad marknadsföring för att kunna rikta annonseringen på Twitter till rätt målgrupp, via Promoted Tweets, som även du tar upp. Vill du läsa mer om när, hur och varför Twitter började med detta, så skrevs det en artikel av Miller 2010.

Jag tycker att du är inne på ett väldigt intressant ämne och du har redan fått med mycket relevant och intressant information, bra jobbat!

Källförteckning

Cain, Miller, Claire (2010). Twitter Unveils Plans to Draw Money From Ads. The New York Times, 12 april. [Elektronisk].Tillgänglig: http://www.nytimes.com/2010/04/13/technology/internet/13twitter.html?hp&_r=0

Deninno, Nadine (2012) McDonald’s #McDStories Twitter Campaign is an Epic Fail, Best (and Worst) Tweets. International Business Times, 24 januari. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.ibtimes.com/mcdonald%E2%80%99s-mcdstories-twitter-campaign-epic-fail-best-and-worst-tweets-399910

Morsé, Felicity (2012) Starbucks PR Fail At Natural History Museum After #SpreadTheCheer Tweets Hijacked. Huffington Post UK, 17 december. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://ht.ly/gctDV

Kommentarer

Postat av: Caroline Jensen

Publicerad 2012-12-19 18:13:40

Hej!

Tack så mycket för kommentaren, det är relevanta saker du tar upp. =)

Det enda jag inte förstår är när du skriver att jag borde ta upp mer om de risker som finns, och du har McDonalds som exempel. Men jag har samma exempel i facebookinlägg nr 3 om Twitter. Som jag tolkar det har du läst alla mina inlägg och jag gissar därför att du i så fall missat att jag redan tagit upp det exemplet. Eller är det jag som missförstår? =) men jag kunde ändå självklart ha utvecklat som du säger och skrivit mer om riskerna.

Tack igen, lycka till med din essä!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela