Lärkontrakt
Mina mål i denna kurs är att gå djupare in i vilken säkerhet man som användare av mina valda verktyg har. Jag kommer då framförallt att inrikta mig på personuppgifter som sparas och vad de kan användas till, samt hur mycket information verktygen kan kräva innan det skadar vår integritet.
Mina verktyg
Blogg > Facebook > Twitter
Jag skall på min blogg, blogga om Facebook, på Facebook skall jag facebooka om Twitter och på Twitter skall jag twittra om min blogg.
På min blogg kommer jag framförallt att blogga om hur Facebook använder sig av användaruppgifter samt sprider vidare information för att till exempel internet-företag skall kunna ge Facebooks användare individuell reklam på mediet.
På Facebook kommer jag framförallt att facebooka om Twitters säkerhetspolicys och ta reda på om de skiljer sig något från de som finns på Facebook. Jag kommer också att försöka ta reda på fördelar samt nackdelar ur ett integritetsperspektiv med att ha ett öppet konto på twitter som alla kommer åt och kan ta del av.
På Twitter kommer jag framförallt att twittra om hur det du skriver i dina inlägg kan påverka vad för sorts reklam som annonseras på din blogg och även ta reda på om och isåfall hur reklamen påverkas av din sökhistorik på datorn.
Källförteckning
Edblad, Isak 2012. Hur Twitter fungerar: Följ, Hashtag och Mention. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://thefik.com/sv/post/how-twitter-works-follow-hashtag-and-mention/
Facebook – Privacy 2012. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://www.facebook.com/about/privacy
Ström, Per (2011) Storebror på Facebook: integritet och risker på sociala medier
Stockholm: Den nya välfärden
Ur, Blase et al. Pedro (2012). Smart, useful, scary, creepy: perceptions of online behavioral advertising i “Proceedings of the Eighth Symposium on Usable Privacy and Security” (SOUPS '12). ACM, New York, NY, USA, , Article 4 , 15 pages. DOI=10.1145/2335356.2335362. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/2335356.2335362
Twitter – Privacy 2012 [Elektronisk]
Tillgänglig: http://twitter.com/privacy
Viswanath, Bimal et al. 2009. On the evolution of user interaction in Facebook i “Proceedings of the 2nd ACM workshop on Online social networks” (WOSN '09). ACM, New York, NY, USA, 37-42. DOI=10.1145/1592665.1592675. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1592665.1592675
Tillgänglig: http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/2381966.2381969