sbellak.blogg.se

Kommentar - Linnéa Darell - Preliminär essä

Publicerad 2013-01-10 17:16:00 i Allmänt,

Review: Marknadsföring via sociala medier, med hjälp av Youtube som utgångspunkt

Bra och intressant rubrik, saknar dock en frågeställning vilket kan göra det svårt att se hur din slutsats kommer att ta form.

Bra och tydliga inledningar till varje medie du tar upp. Det är relevant och intressant information och det är även bra att du påvisar exempel på olika bloggar, ett bra och enkelt tillvägagångssätt för att öka förståelse hos läsarna. Det är också till fördel att du lägger fram intressant och relevant statistisk fakta kring de olika medierna, då man som läsare kan få en bild av hur stora medierna är.

Det framgår också tydligt om varför det är viktigt att finnas på sociala medier för företag, då bland annat för att kunna ha en konstruktiv tvåvägskommunikation med sina kunder samt andra intressenter. Du ger också ett bra exempel på ett inlägg som Västtrafik har fått postat till sig. Det är dock en del liknande inlägg som skrivs på Facebook till företag, fast då med mindre snälla kommentarer, vilket du också tar upp under rubriken nackdelar. Det är inte allt för sällan som de negativa inläggen startar en samtalstråd mellan tiotals, hundratals och ibland tusentals kunder, vilket jag kan tänka mig kan påverka företag negativt då de kan tappa kontroll över kommentarsfälten. Jag hade därför sett det som relevant för dig att även visa ett konkret exempel på en negativ tråd som startat på Facebook och även skriva om vilka olika metoder och lösningar det finns för att lösa sådana problem.

Word of Mouth är det intressant att du tar upp, då det kan vara ett av de bästa sätten att marknadsföra sig. Det är intressant att du skriver hur företagen själva kan påverka Word of Mouth genom att till exempel skicka gratis produkter till bloggare med mycket inflytande, som i sin tur kan berätta för sina läsare om sin upplevelse. Vad som också är intressant är att du tagit reda på hur konsumenterna upplever trovärdigheten då en bloggare analyserar och marknadsför en produkt jämfört med en traditionell annonsering/marknadsföring.

Bra att du även tar upp info om sökmotoroptimering samt hur man kan påverka hur högt man visas bland sökresultaten, men eftersom du skriver om marknadsföring ur ett företagsperspektiv hade det vart intressant om du även nämnde hur man även via annonsering på Google kan hamna högt bland sökresultaten och om det anses vara prioriterat för företagen att betala pengar för att få upp sin blogg så högt som möjligt på sökmotorerna.  

Övergripande så tycker jag att din essä är mycket bra skriven, med både en intressant utgångspunkt och slutsats.

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2013-01-15 12:02:27

Tack så mycket! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela