sbellak.blogg.se

Kommentar - Matilda Bellak - Tjänst 3

Publicerad 2013-01-10 14:45:00 i Allmänt,

Mycket intresseväckande ämne som du tar upp. Företagsbloggar blir allt mer vanligt på marknaden och det är ytterst intressant att läsa om vilka fördelar man som företag faktiskt kan få om man väljer att driva en blogg.

Bra att du tar upp fördelar som enklare kommunikation och marknadsföring samt att du även nämner att företag lättare kan bemöta negativa kommentarer genom att själva vara inkluderade i konversationerna, då negativa kommentarer kan vara ett problem för företag som väljer att finnas på nätet. Intressant att du tar upp hur företag redan innan tagit beslut som hur de vill nå sina läsare, genom vilken slags ton de skall använda och hur personliga de vill vara.

Viktigt som du tar upp är också riskerna med att ha en företagsblogg, då precis som du säger så kan det vara lätt hänt att man tappar kontrollen i kommentarsfälten.

Du tar upp både många bra fördelar man som företag kan uppnå genom att driva en företagsblogg samt riskerna som finns. Det är också bra att du kommer med tips för hur en bra företagsblogg bör se ut, underhållas och integreras, fördelaktigt att du konkret tipsar om en bra bloggsida.

För att komma med någon konstruktiv kritik så hade jag önskat att du hade tagit med lite exempel på olika sorters företagsbloggar. Precis som du skriver så är det viktigt att så tidigt som möjligt bestämma vilken ton du för på din blogg. Jag hittade en källa som tar upp hur bloggen också kan påverkas av vem/vilka i företaget som skriver inläggen. John (2012) skriver om de fem vanligaste typerna av företagsbloggar, då han går in på hur bloggarna kan påverka läsarna beroende på vem/vilka som skriver inlägget. Andersson och Florentin tar också upp två olika typer av bloggande i sin artikel "Bloggar som marknadsföringskanal" och tar då även upp produktplacering på bloggar, som kan vara intressant för dig att läsa.

Bra jobbat!

Källförteckning
John (2012)  The 5 Major Types of Corporate & Business Blogs. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://tentblogger.com/types-business-blogs/
 
Andersson, Märta, Florentin, Helena. (2011) Bloggar som marknadsföringskanal - En studie om produktplacering. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://bada.hb.se/handle/2320/9166
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela