sbellak.blogg.se

Kommentar - Sandra Classon - Preliminär essä

Publicerad 2013-01-10 18:34:00 i Allmänt,

Review: Internkommunikation, Intern marknadsföring och Sociala medier

Relevant och intressant frågeställning då, precis som du tar upp i din essä det ligger i företags intresse att företaget framstår som trovärdigt inte minst för företagets anställda. Att det då är viktigt med intern marknadsföring är något som inte är lika allmänt känt och använt som extern marknadsföring, men som också är viktigt, framförallt för större företag att ta i akt.

Bra med en förklarande bild med triangeln till de interna, externa och interaktiva delarna. Också till fördel att du förklarar och reder ut hur likheterna samt skillnaderna mellan tillvägagångssättet och definitionerna av intern och extern marknadsföring.

Du ger bra exempel på företag som tillåter och inte tillåter Facebook och andra sociala medier under arbetstid. Dock verkar det som att de flesta av dessa företag har hårda regler kring det, och precis som du skriver har Volvo till och med valt att säga upp en anställd på grund av ett ”olojalt” inlägg. Vad jag hade tyckt vart intressant att veta är hur du ser på dessa hårda regler kring sociala medier på arbetsplatsen, kan de kanske stjälpa mer än hjälpa? Om företaget, så som H&M vill att personalen, utifrån sin personliga Facebook marknadsför H&M, men stänger av Facebook om detta överträds. Skulle de hårda reglerna kunna bidra till att personalen inte vågar gå ut på Facebook? Jag vet att flera företag, så som till exempel IBM har valt att starta ett eget, mer affärsmässigt socialt nätverk för sina anställda, är detta kanske en bra lösning, eller är det mer lönsamt att stanna på Facebook på grund av att det är kostnadsfritt? Precis som du tar upp är det på ett företag viktigt med klara regler kring vad som är okej respektive inte okej när man väljer att använda sociala medier på arbetstid.

Precis som du skriver i din essä är det allmänt känt att policyn hos många företag är att kunden alltid skall komma i första hand. Därför tycker jag att det är ytterst intressant att du väljer att skriva om den interna marknadsföringen som inte är lika uppenbart för alla företag att ha, men minst lika viktigt som den externa. Framförallt är det viktigt att de anställda är lojala och tror på företaget då, precis som du skriver så är det personalen som kunden möter, det var därför en mycket intressant synvinkel att du då skriver att den anställde är företagets viktigaste kund.

Genomgående tycker jag att din essä är mycket bra, intressant frågeställning, diskussion och slutsats och din essä följer en röd tråd genom hela arbetet. Språket du skriver på är bra, professionellt men lätt att följa. Mycket bra jobbat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela