sbellak.blogg.se

Facebook del 3

Publicerad 2012-11-26 15:28:38 i Facebook,

Facebook själva smyger inte med det faktum att en del av informationen som de samlar förs vidare. På Facebook skriver de själva om deras policy angående sparad och delad information om sina användare. De skriver bland annat att den information som lagras är de uppgifter du fyller i när du registrerar ditt konto på Facebook, samt alla de uppgifter och handlingar som du själv väljer att dela, så som statusuppdateringar, tillägg av vänner, förhållandestatus med mera. De skriver också att utifrån ditt födelsedatum kan de visa dig åldersanpassade annonser på ditt konto. Facebook informerar även om att alla de uppgifter som andra användare delar om dig, så som publicerade bilder, statusuppdateringar där du nämns och när du blir tillagd i en grupp lagras och kan delas till andra intressenter utan ditt tillstånd (Facebook, dataanvändningspolicy, 2012).

I Facebook’s användarvillkor som alla medlemmar på Facebook måste godkänna för att få ha ett konto på Facebook, skriver de, under rubriken ”Om annonser och annat kommersiellt innehåll som levereras eller aktiveras av Facebook” att alla användare har rätt att med sina sekretessinställningar förhindra att Facebook delar din profilbild och ditt namn till kommersiellt innehåll (Facebook, användarvillkor, 2012). Dock står det ingenting om att du som användare kan välja huruvida dina aktiva handlingar på Facebook skall lagras och delas.

Facebook själva skriver att anledningen till att de vill ha riktad reklam är för att annonserna användarna ser skall vara relevanta. Facebook har även användarvillkor för sina annonsörer, som bland annat säger att det är förbjudet för annonsörerna att direkt eller indirekt överföra eller använda den data du får från Facebook på annan annonsmark än Facebook. Det står även att annonsörerna är tillåtna att använda information som de hämtar direkt från användarna om de är tydliga med att de gör detta och har användarnas samtycke (Facebook, annonseringsregler, 2012).

Källförteckning:
Facebook. 2012. [Elektronisk]
Annonseringsregler. Tillgänglig: http://www.facebook.com/ad_guidelines.php
Användarvillkor. Tillgänglig: http://www.facebook.com/legal/terms
Dataanvändning. Tillgänglig: http://www.facebook.com/about/privacy

Facebook del 2

Publicerad 2012-11-24 17:02:17 i Facebook,

”Just get over it – no one cares about privacy anymore”
Mark Zuckerberg, Facebooks grundare

Hur mycket om vårt privatliv vet Facebook egentligen och hur viktigt är det med privatliv och integritet på nätet idag? Är det verkligen så att ingen bryr sig om privatliv längre?

Facebook samlar all möjlig information om sina användare, namn, adress, telefonnummer, mejladress, arbetsplats, partner, familj och vänner för att bara nämna några av de uppgifter som lagras. Dock vill jag nämna att du själv kan styra över hur mycket allmänheten skall få se, genom att låsa en del av accessen till ditt konto. Men behåller Facebook verkligen all information för sig själv och vad säger lagen om sparad information och informationsutlämning?

När Facebook själva hösten 2011 svarade på frågor från angående deras officiella policys för informationsutlämning, var det sagt att namn, eventuell profilbild, eventuell tillhörighet till nätverk, användar-id och eventuellt användarnamn kan komma att lämnas ut, utan användarens tillstånd till Facebook’s affärspartners. Adress, e-postadress, födelsedatum lämnas inte ut till Facebook’s affärspartners utan användarens tillstånd (Ström, Per, Storebror på Facebook 2011, s.16-17).

Datainspektionen är en myndighet som ser till att behandling av personuppgifter inte gör intrång i enskilda individers integritet och finns för att säkra rätten till integritet i samhället. Sociala medier skall likt andra företag och organisationer följa personuppgiftslagen, som i hög grad bygger på samtycke och information till de registrerade. (Datainspektionen 2012). Datamyndigheterna i de nordiska länderna är kritiska till några av Facebook’s senare tillagda funktioner och kommer dessutom att göra en utredning för att se om funktionerna kan vara olaglig. De funktioner som Datainspektionen har reagerat på är Facebook lagrar privata chattar och funktionen som gör att ansikten på bilder känns igen och automatiskt ”taggas” med användarens namn (Dagens Nyheter 2012).

När det kommer till hur viktigt det är för enskilda individer med integritet och syn på privatliv är detta självklart individuellt. Det som dock är viktigt är att få uppfattning om vad dina aktiva handlingar på Facebook innebär och vad det i vissa fall kan leda till.

Källförteckning

Datainspektionen (2012)
Om Datainspektionen. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.datainspektionen.se/om-oss/
Personuppgifter i sociala medier. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/sociala-medier/

Datamyndigheter kritiserar Facebook. (2012). Dagens Nyheter, 15 augusti

Ström, Per (2011) Storebror på Facebook: integritet och risker på sociala medier
Stockholm: Den nya välfärden

Facebook del 1

Publicerad 2012-11-22 15:47:00 i Facebook,

I skrivande stund har Facebook över en miljard aktiva användare (Facebook, Newsroom 2012). Tack vare att Facebook är så pass populärt är det också en ytterst attraktiv plats för annonsörer och internetföretag som vill synas och marknadsföra sig på internet. Facebook själva skriver dessutom att de kan ”hjälpa dig få kontakt med dem som passar dig bäst” när du annonserar på Facebook (Facebook, Business 2012). Som internetföretag är det en stor fördel att dina annonser på Facebook framförallt når ut till din målgrupp, men vad betyder detta för användarna?

I boken Storebror på Facebook, integritet och risker på sociala medier (2011) skriver Per Ström om när Facebook i början av 2011 svarade på frågor angående informationsutlämning. Bland dessa svar kan man bland annat få reda på att Facebook aldrig lämnar ut information till sina annonsörer om sina enskilda användare, däremot används användarnas aktiva handlingar så som ”gillningar och statusuppdateringar” som underlag för vilka annonser som skall visas för en viss användare. På så vis stämmer det som Facebook själva lovar sina annonsörer, att Facebook hjälper dem att få kontakt med dem som passar annonsen bäst.

Som användare bör du därför inte bli förvånad om dina aktiviteter på Facebook reflekterar de annonser som visas på din användare på Facebook, men kan dina val på Facebook även påverka vilka annonser som visas på andra hemsidor? I en undersökning som publicerades 2012 som angående huruvida din inloggning på Facebook kan påverka vilka annonser som visas på ytterligare sessioner på din dator, påvisar att vissa kategorier som du tagit del av på Facebook genom till exempel en ”gilla-markering” också kan påverka de annonser som visas på framförallt närstående sessioner till Facebook (Wills, Craig E and Tatar, Can 2012, Understanding what they do with what they know).

Källförteckning

Facebook (2012)
- Business [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.facebook.com/business
- Newsroom [Elektronisk] Tillgänglig: http://newsroom.fb.com/

Ström, Per 1(2011) Storebror på Facebook: integritet och risker på sociala medier
Stockholm: Den nya välfärden

Wills, Craig E and Tatar, Can (2012). Understanding what they do with what they know i “Proceedings of the 2012 ACM workshop on Privacy in the electronic society” (WPES '12). ACM, New York, NY, USA, 13-18. DOI=10.1145/2381966.2381969. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/2381966.2381969

Lärkontrakt

Publicerad 2012-11-18 22:19:00 i Allmänt,

Mina mål i denna kurs är att gå djupare in i vilken säkerhet man som användare av mina valda verktyg har. Jag kommer då framförallt att inrikta mig på personuppgifter som sparas och vad de kan användas till, samt hur mycket information verktygen kan kräva innan det skadar vår integritet.

Mina verktyg
Blogg > Facebook > Twitter

Jag skall på min blogg, blogga om Facebook, på Facebook skall jag facebooka om Twitter och på Twitter skall jag twittra om min blogg.

På min blogg kommer jag framförallt att blogga om hur Facebook använder sig av användaruppgifter samt sprider vidare information för att till exempel internet-företag skall kunna ge Facebooks användare individuell reklam på mediet.

På Facebook kommer jag framförallt att facebooka om Twitters säkerhetspolicys och ta reda på om de skiljer sig något från de som finns på Facebook. Jag kommer också att försöka ta reda på fördelar samt nackdelar ur ett integritetsperspektiv med att ha ett öppet konto på twitter som alla kommer åt och kan ta del av.

På Twitter kommer jag framförallt att twittra om hur det du skriver i dina inlägg kan påverka vad för sorts reklam som annonseras på din blogg och även ta reda på om och isåfall hur reklamen påverkas av din sökhistorik på datorn.

Källförteckning
Edblad, Isak 2012. Hur Twitter fungerar: Följ, Hashtag och Mention. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://thefik.com/sv/post/how-twitter-works-follow-hashtag-and-mention/

Facebook – Privacy 2012. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://www.facebook.com/about/privacy

Ström, Per (2011) Storebror på Facebook: integritet och risker på sociala medier
Stockholm: Den nya välfärden

Ur, Blase et al. Pedro (2012). Smart, useful, scary, creepy: perceptions of online behavioral advertising i “Proceedings of the Eighth Symposium on Usable Privacy and Security” (SOUPS '12). ACM, New York, NY, USA, , Article 4 , 15 pages. DOI=10.1145/2335356.2335362. [Elektronisk]  

Tillgänglig: http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/2335356.2335362  

Twitter – Privacy 2012 [Elektronisk]
Tillgänglig: http://twitter.com/privacy

Viswanath, Bimal et al. 2009. On the evolution of user interaction in Facebook i “Proceedings of the 2nd ACM workshop on Online social networks” (WOSN '09). ACM, New York, NY, USA, 37-42. DOI=10.1145/1592665.1592675. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1592665.1592675

Wills, Craig E and Tatar, Can (2012). Understanding what they do with what they know i “Proceedings of the 2012 ACM workshop on Privacy in the electronic society” (WPES '12). ACM, New York, NY, USA, 13-18. DOI=10.1145/2381966.2381969. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/2381966.2381969

Min valda blogg

Publicerad 2012-11-18 18:46:25 i Allmänt,

Jag valde att publicera mina inlägg och arbeten i kursen digitala distributionsformer i bloggen blogg.se. Den största anledningen till att jag valde just denna blogg är för att det visas en hel del annonser och reklam på min sida, vilket jag kommer att ha användning för då jag i denna kurs kommer att inrikta mig på individuell marknadsföring på internet.
 
Jag har aldrig tidigare drivit en aktiv blogg vilket gör att jag inte har något direkt förkunskap till fördelar respektive nackdelar på de befintliga bloggar som finns. Blogg.se var den bloggen med tillsynes mest annonser, vilket avgjorde mitt slutgiltiga val, då jag senare under kursens gång kommer att gå in på hur reklamen och annonserna på min blogg förändras beroende på min sökhistorik.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela